W dobie automatyzacji niemalże wszystkiego, co się da wokół człowieka, nikogo już nie dziwi brama garażowa otwierana na pilota. Mało tego! Raczej zdziwienie wywołuje fakt, że ktoś bramę jeszcze w tych czasach otwiera ręcznie ;)
Jeśli więc jeszcze nie masz bramy w garażu na pilota, to być może jesteś w trakcie poszukiwań odpowiedniego dla siebie napędu. A ponieważ na rynku jest ich cała masa, to normalne, że niełatwo jest wybrać. Problem może stanowić na przykład fakt, że dostępne są automaty z napędem pasowym lub łańcuchowym. Napęd bramy garażowej – pasek czy łańcuch? Co wybrać?
Napęd bramy garażowej – pasek czy łańcuch? Co wybrać?
Na to pytanie odpowiem w tym niedługim artykule, więc zapraszam do lektury :)
- Napęd z paskiem a napęd łańcuchowy – podobieństwa i różnice
- Napęd z paskiem – zalety i wady
- Napęd łańcuchowy – zalety i wady
- Podsumowanie, czyli który napęd jest lepszy – paskowy czy łańcuchowy?
Napęd z paskiem a napęd łańcuchowy – podobieństwa i różnice
Każdy napęd garażowy przeznaczony do bram wsuwanych pod sufit podczas otwierania jest zasadniczo zbudowany w ten sam sposób.
Najważniejszym elementem jest głowica napędu, w której najczęściej jest zabudowany sterownik oraz silnik z odpowiednią przekładnią. Silniki bywają zasilane różnym napięciem ale najczęściej w „domowych” napędach spotyka się silniki na 24V DC. Ma to swoje niezaprzeczalne zalety, takie jak łatwość sterowania oraz idąca w ślad za tym wysoka kultura pracy. Przekładnie sprzężone z silnikiem to najczęściej przekładnie ślimakowe, budową przypominające dobrze znane przekładnie z mechanizmów wycieraczek samochodowych. Taka konstrukcja przekładni podnosi ich wytrzymałość i trwałość, co przekłada się na długą bezawaryjną pracę.
Głowica napędu bramy garażowej jest przymocowana do metalowej szyny, w której jest rozciągnięty element przenoszący napęd z wałka wyjściowego głowicy na wózek poruszający się w tej szynie. Z kolei wózek jest sprzężony za pomocą układu metalowych cięgien z bramą, którą ma poruszać.
Na tym podobieństwa się kończą, a główna różnica polega na tym, co znajduje się we wspomnianej wyżej metalowej szynie.
Napędy łańcuchowe mają w niej rozciągnięty metalowy łańcuch – taki jak np. łańcuch rowerowy. Natomiast w napędach paskowych zamiast metalowego łańcucha, wewnątrz szyny znajduje się pasek napędowy, budową przypominający pasek rozrządu z silników spalinowych.
Aby jednak móc wybrać odpowiedni dla siebie typ napędu, przyjrzyjmy się teraz wadom i zaletom każdego z nich.
Napęd z paskiem – zalety i wady
Zalety:
- Cicha praca. W odniesieniu do napędów łańcuchowych poziom hałasu, który wytwarzają napędu z paskiem jest znacząco niższy. Pasek jest stosunkowo „miękkim” tworzywem, więc podczas pracy jest praktycznie bezgłośny. Może to być bardzo istotne w tych garażach, które stanowią integralną część domu i bezpośrednio sąsiadują z częścią mieszkalną budynku.
- Płynność pracy. Ze względu na to, że pasek jest elastyczny, potrafi pochłonąć znaczną część drgań. Dzięki temu brama przez punkty o większym nieco oporze przechodzi płynniej.
- Łatwiejsza konserwacja. Paska nie trzeba smarować, dlatego konserwacja napędu jest mniej skomplikowana i czasochłonna.
Wady:
- Niższa trwałość. Paski nie są z metalu, zęby mogą łatwiej się uszkodzić, lub też sam pasek może ulec zerwaniu. Ma to znaczenie zwłaszcza tam, gdzie napęd będzie pracować w trudniejszych warunkach (zapylenie, wilgotność, duże wahania temperatur). Takie czynniki powodują, że napędy paskowe szybciej ulegają zużyciu, a paski częściej wymagają wymiany.
- Wyższy koszt. Napędy paskowe są droższe nie tylko w zakupie, ale także w eksploatacji. Pasek co prawda nie wymaga smarowania, ale trzeba go częściej wymieniać. To z kolei wiąże się z kosztami zakupu części oraz niejednokrotnie także z kosztami wykonania usługi serwisowej.
Napęd łańcuchowy – zalety i wady
Zalety:
- Duża trwałość. Nie ma co się czarować – napęd łańcuchowy jest o niebo trwalszy od paskowego. Metalowy łańcuch wytrzyma dużo większe obciążenie niż każdy pasek. Jeśli łańcuch jest poprawnie konserwowany, to praktycznie nie ma możliwości, aby mógł się zerwać.
- Duża wydajność. Duża trwałość i niezawodność napędów łańcuchowych powoduje, że charakteryzują się też zwiększoną wydajnością. Dlatego mogą być z powodzeniem stosowane do większych, cięższych lub częściej użytkowanych bram – czyli wszędzie tam, gdzie stosowanie napędu paskowego zaczyna już być nieopłacalne lub wręcz niemożliwe.
- Niższy koszt. Napędy łańcuchowe są tańsze w zakupie, ale także w eksploatacji, ponieważ odpada konieczność wymieniania łańcucha w przypadku jego zerwania. Nie trzeba zatem kupować nowych części zamiennych (łańcuch) ani płacić nikomu za ich wymianę. To znaczące oszczędności.
Wady:
- Większy hałas. Oczywiście to nie jest tak, że od razu obudzisz wszystkich w domu, jak wrócisz w nocy i będziesz chciał wstawić auto do garażu. Przy dobrze wyregulowanym naciągu łańcucha w prowadnicy, całość pracuje mimo wszystko bardzo kulturalnie. Ale jednak nie jest to tak ciche, jak w wypadku napędów paskowych.
- Konserwacja. Aby napęd łańcuchowy służył długo i bezawaryjnie, to łańcuch wymaga regularnego serwisowania. Jeśli masz rower, to wiesz o czym mowa – kto nie smaruje, ten nie jedzie :) Tyle, że łańcuch w napędzie do bramy garażowej będzie wiele razy dłuższy od łańcucha w rowerze, więc nakład pracy i czasu potrzebnego do jego poprawnej konserwacji także jest odpowiednio większy.
Podsumowanie, czyli który napęd jest lepszy – paskowy czy łańcuchowy?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna ;) Wszystko zależy od tego, co jest dla Ciebie priorytetem.
Jeśli ponad wszystko przekładasz „bezgłośną” pracę napędu, to najprawdopodobniej przymkniesz oko na zwiększone koszty związane z zakupem i konserwacją napędu wyposażonego w pasek.
Ale jednak większość ludzi liczy koszty – i to nie tylko te „tu i teraz” ale także w długim terminie. Wtedy jedynym słusznym wyborem jest napęd łańcuchowy. Tym bardziej, że jeśli chodzi o hałas, to wcale nie musi być nieznośny tak, jak to sobie można początkowo wyobrażać. Jak wspomniałem wcześniej, wystarczy poprawnie wyregulować naciąg łańcucha aby napęd pracował z bardzo dużą kulturą, nie przeszkadzając absolutnie nikomu. Konserwację, czyli okresowe smarowanie łańcucha także można przeboleć, tym bardziej, że może to być dobra okazja aby uciec do garażu i pobyć trochę w ciszy i samotności XD
Przy okazji warto wspomnieć o nowym napędzie łańcuchowym ETM-LIFT PRO, który posiada łańcuch zamknięty w specjalnej osłonie. Zabezpiecza ona sam łańcuch przed łapaniem zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu i wycisza napęd tak, że już prawie nie ma różnicy pomiędzy napędem z paskiem, a naszym ETM-LIFT PRO. A to wszystko nadal za niewielkie pieniądze i ze wszystkimi zaletami, towarzyszącymi napędom łańcuchowym!
Jeśli nadal nie wiesz, jaki napęd powinieneś kupić do twojej bramy garażowej, to skontaktuj się z zespołem Elektrobim – fachowcy chętnie Ci doradzą i twój wybór okaże się w 100% trafiony!