Wstęp
Posiadanie napędu do bramy skrzydłowej jest bardzo wygodne. Ale jeśli masz zainstalowany taki napęd u siebie, to możesz się zastanawiać jak go prawidłowo konserwować i o niego dbać?
Jeśli instalowałeś sprzęt samodzielnie, to pewnie masz jakiś minimalny przynajmniej poziom wiedzy technicznej. Może to nie być więc dla ciebie taka całkiem „czarna magia”. Ale jeśli korzystałeś z usług instalatora, to ten artykuł prawdopodobnie będzie dla ciebie :)
Wytłumaczę w nim krótko, na co trzeba zwrócić uwagę w kontekście dbania o automat do bramy skrzydłowej. Zapraszam do lektury :)
- Dlaczego konserwacja napędu do bramy skrzydłowej jest konieczna?
- Jak często serwisować napęd do bramy?
- Dbanie o siłowniki do bramy – co należy sprawdzać
- Czym smarować napęd do bramy skrzydłowej
- Konserwacja elektroniki sterującej
- Jak dbać o fotokomórki i inny osprzęt
- Instalacja elektryczna – okablowanie
- Konserwacja napędu do bramy skrzydłowej – podsumowanie
Dlaczego konserwacja napędu do bramy skrzydłowej jest konieczna?
Każdy sprzęt wymaga dbałości aby mógł służyć jak najdłużej i być bezpieczny dla użytkownika. Na przykład w samochodzie trzeba wykonywać okresowo szereg czynności takich jak wymiana oleju, płynów czy klocków hamulcowych. Kontrolować trzeba też stan innych zużywających się elementów, np. zawieszenia. Wszystko to ma na celu nasze bezpieczeństwo i podniesienie bezawaryjności pojazdu.
Nie inaczej jest z napędem do bramy skrzydłowej. Prawdziwe jest i w tym przypadku powiedzenie: „Jak dbasz, tak masz”. Bez odpowiedniego obchodzenia się z automatyką, szybko straci ona swoje właściwości i stanie się mało bezpieczna w użytkowaniu. W skrajnym przypadku może ulec awarii, a wtedy będzie konieczne otwieranie bramy ręcznie – przynajmniej do czasu naprawienia napędu.
Odpowiednia konserwacja napędu do bramy skrzydłowej spowoduje, że większość usterek nigdy nie wystąpi, ponieważ w porę dostrzeżemy zużywanie się elementów automatyki i będzie można je zawczasu wymienić. Poza tym dbanie o stan sprzętu nawet nie pozwoli na szybkie zużywanie się tych elementów, które wcale się tak szybko zużyć nie muszą.
Jak często serwisować napęd do bramy?
Częstotliwość okresowych przeglądów, które są wymagane przez producenta jest opisana dokładnie w dokumentacji zamontowanego napędu. Warto zwrócić na to szczególną uwagę, ponieważ często producent wymaga takich przeglądów do zachowania gwarancji. W takim przypadku do przeglądu najczęściej trzeba zawołać uprawnionego przez producenta fachowca.
Ale sporo czynności możemy wykonać samemu. Podstawowa konserwacja napędu do bramy skrzydłowej jest zawsze opisana w instrukcji dołączonej do sprzętu. Ale inne działania obsługowe i konserwacyjne musimy zaplanować sami.
Oczywiście najlepiej doglądać sprzętu jak najczęściej, ale też nie ma co przesadzać. Jeśli w instrukcji nie ma dokładnie podanych interwałów czasowych, w jakich należy wykonywać określone czynności, to najczęściej można przyjąć ogólne zasady:
- Siłowniki przeglądamy dokładnie przynajmniej dwa razy w roku – przed i po zimie.
- Elektronikę sterującą oraz całe okablowanie także dobrze jest obejrzeć dwa razy w roku, można razem z siłownikami.
- Osprzęt mający wpływ na bezpieczeństwo (np. fotokomórki) kontrolujemy możliwie jak najczęściej – nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- Pozostałe czynności (np. czyszczenie siłowników) – stosownie do potrzeb.
Dbanie o siłowniki do bramy – co należy sprawdzać
Kiedy przychodzi pora na przejrzenie siłowników, zawsze należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych rzeczy:
- Stan uszczelek. Jeśli widać, że uszczelniacze są już zużyte, to oczywiście należy je wymienić na nowe. Ale prawidłowo zadbane uszczelki będą służyć długo bez potrzeby wymiany.
- Stan przewodu zasilającego. Jeśli siłownik jest prawidłowo zamontowany, to przewód nie ulegnie uszkodzeniu. Ale i tak zawsze warto go obejrzeć i w razie potrzeby wymienić. Zwłaszcza, jeśli na posesji są małe dzieci lub zwierzaki – czasami bywa, że szarpiąc za przewód podczas zabawy, mogą go naderwać.
- Stan obudowy siłownika. Sprawdź obicia lub otarcia na lakierze ochronnym. Jeśli widać ślady korozji, to natychmiast je usuń i zabezpiecz uszkodzone miejsce. Sprawdź, czy nie poluzowały się śruby i sworznie mocujące. W razie potrzeby dokręć je lub wymień na nowe. Nie zapomnij też o wszelkiego rodzaju zaślepkach, np. na kluczyk do rozblokowania sprzęgła w przekładni. Zły stan tych elementów może spowodować dostawanie się wody do wnętrza siłownika, a to na pewno go uszkodzi.
- Opory ruchu siłownika i stan przekładni. W okresie trwania gwarancji, do siłownika zaglądaj tylko wtedy, gdy zezwala na to producent! Zużyte elementy przekładni przełożą się wprost na opory, z jakimi się będzie poruszać siłownik. Jeśli trzeba, to wymień je na nowe. I pamiętaj o smarowaniu przekładni jeśli wymaga tego instrukcja!
- Działanie krańcówek (jeśli siłownik jest w nie wyposażony). Sprawdź, czy brama zatrzymuje się zawsze w tych samych miejscach. Jeśli zauważysz, że któraś krańcówka nie działa poprawnie, wymień ją na nową.
- Czystość siłownika. Nie dopuść do tego, żeby siłownik pracował obklejony piaskiem lub błotem. Takie warunki jego pracy spowodują bardzo szybką „śmierć” uszczelniaczy i samego tłoka. Czyść siłownik zwłaszcza po opadach, ponieważ woda odbijając się od podłoża podnosi ze sobą brud, który osadza się na elementach siłownika.
Czym smarować napęd do bramy skrzydłowej
Innym elementem konserwacji siłowników jest ich odpowiednie smarowanie. Trzeba dbać o uszczelniacze, aby mogły długo działać bez awarii. Zwilżanie ich odpowiednim środkiem smarnym jest konieczne, aby nie pracowały na sucho. Praca na sucho powoduje szybkie wycieranie gumowych uszczelek, a w konsekwencji dostawanie się wody do siłownika. Uszczelki smarujemy odpowiednim środkiem bezpiecznym dla elementów gumowych, np. silikonowym smarem w sprayu. Takim sprayem należy spryskać uszczelniacze a także wysunięty z siłownika tłok. Utworzy on na tych elementach cienką warstwę ochronną, która zabezpieczy także przed przywieraniem do niego kurzu.
Jeśli przesmarowania wymaga także przekładnia siłownika, to w pierwszej kolejności sprawdź zalecenia producenta sprzętu. W dokumentacji powinna być zawarta informacja na temat środków smarnych których należy użyć. Jeśli jej tam nie ma, albo po okresie gwarancji regenerujesz samodzielnie siłownik, w którym producent nie przewidział konieczności zaglądania do przekładni, to użyj smaru przekładniowego (lub oleju jeśli pracuje ona w kąpieli olejowej). Odpowiedni smar musi także zachowywać swoje właściwości w temperaturach, w jakich będzie pracować twój napęd – zwróć na to uwagę. Jeśli są w przekładni elementy gumowe, koniecznie upewnij się, że smar, którego chcesz użyć jest dla nich bezpieczny!
Konserwacja elektroniki sterującej
Poprawnie zabezpieczona elektronika nie wymaga jakichś specjalnych czynności konserwacyjnych, ale i tak trzeba zwrócić uwagę na poniższe szczegóły:
- Stan obudowy sterownika. Sprawdź dokładnie, czy nie jest popękana oraz czy uszczelki dokładnie dolegają. Dla elektroniki to niezmierne ważne, bo wilgoć szybko ją zniszczy. Dbaj także o czystość obudowy i czasami po prostu ją umyj :)
- Przepusty i dławice kablowe. Oprócz tego, że może się dostawać nimi wilgoć do elektroniki, jest jeszcze jedna sprawa, którą dość często się lekceważy. Każdy otwór w obudowie może być wejściem dla różnych żyjątek, które potrafią zrobić na elektronice masę bałaganu. Dlatego koniecznie muszą być uszczelnione!
Konserwacja elektroniki sterującej to także okresowe sprawdzenie nastaw parametrów pracy centrali. Ma to znaczenie zwłaszcza na przełomie okresów lato/zima. W lecie siłowniki pracują nieco lżej z racji wyższych temperatur. Dlatego ustawienie np. parametrów przeciążeniowych latem może nie być odpowiednie na zimę. Może więc istnieć konieczność okresowego dostosowywania nastaw do aktualnie panujących warunków. No i oczywiście nie wolno zapomnieć o sprawdzeniu poprawności reakcji sterownika na stany awaryjne, co ma związek z kolejnym rozdziałem.
Jak dbać o fotokomórki i inny osprzęt
Fotokomórki to niezwykle ważny komponent, od którego najbardziej zależy bezpieczeństwo użytkowania automatycznej bramy skrzydłowej. Dlatego tak ważne jest utrzymywanie ich w dobrym stanie i okresowe sprawdzanie poprawności ich działania.
Aby się przekonać, czy fotokomórki działają poprawnie, trzeba po prostu przeciąć promień pomiędzy nimi w trakcie ruchu bramy i sprawdzić, jaka będzie reakcja systemu. Ale uwaga! Wykonując ten manewr należy zachować szczególną ostrożność, aby nie zostać uderzonym lub nawet zmiażdżonym przez poruszającą się bramę!
Konserwacja fotokomórek obejmuje też kontrolę czystości „okienek” przez które promień trafia z nadajnika do odbiornika. Zabrudzone zbyt mocno będą powodować osłabienie wiązki podczerwieni, a w konsekwencji nawet całkowicie zablokują działanie fotokomórek.
Od czasu do czasu zajrzyj też do wnętrza obudowy fotokomórek i wyczyść je w środku. Pilnuj, aby wewnątrz nie zagnieździły się żadne owady, których obecność w krótkim czasie uszkodzi delikatną elektronikę. Jeśli poprawy wymaga uszczelnienie obudowy, to koniecznie o to zadbaj.
Przejrzyj też lampę sygnalizacyjną (wilgoć, owady, stan obudowy lampy) oraz inne dodatkowe akcesoria zainstalowane w systemie, np. elektrozaczep, który może wymagać smarowania – sprawdź w instrukcji.
Instalacja elektryczna – okablowanie
Konserwacji i okresowej kontroli należy też poddawać okablowanie całego systemu. Nieco wspomniałem o tym przy okazji opisywania konserwacji siłowników, ale to przecież nie jedyne kable. Należy sprawdzić wszystkie miejsca połączeń przewodów z elektroniką (konektory na płycie sterownika, kostki w fotokomórkach, lampie sygnalizacyjnej i innych modułach jeśli są zainstalowane). Jeśli przewody były gdzieś przedłużane to także należy sprawdzić ich ciągłość multimetrem.
Zwracamy szczególną uwagę na ślady korozji na stykach. Jeśli takie widać, to trzeba je dokładnie oczyścić i usunąć przyczynę (np. nieszczelna obudowa, przez którą dostaje się wilgoć). Jest to bardzo ważne, ponieważ źle kontaktujące styki będą powodować nadmierne ich grzanie, a w konsekwencji mogą doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń lub nawet wywołać pożar.
Konserwacja napędu do bramy skrzydłowej – podsumowanie
Automatyczna brama skrzydłowa to bardzo wygodne rozwiązanie. Aby jednak automat do bramy skrzydłowej mógł służyć długo i bezawaryjnie, konieczne jest dbanie o cały system. Oczywiście nie zapomnij też o samej bramie i od czasu do czasu chociaż nasmaruj zawiasy :)
Wymienione w artykule czynności nie są skomplikowane i naprawdę warto się nad nimi pochylić, ponieważ dzięki temu napęd do skrzydłówki odwdzięczy nam się niezawodnym działaniem przez długi czas.
Jeśli interesuje Cię więcej porad z zakresu automatyki bramowej, koniecznie zajrzyj na nasz kanał YT.