- Nadmiar pilotów do sterowania bramą
- Sterowanie jednym pilotem kilkoma napędami?
- Podłączanie odbiornika do napędu bramy
- Jeden pilot do dwóch napędów bram
Nadmiar pilotów do sterowania bramą
Współczesne domy stają się coraz bardziej „inteligentne”, a my coraz bardziej wygodni. Przyzwyczajamy się do automatyzacji różnych aspektów i elementów naszego życia, w tym między innymi bram wjazdowych czy garażowych. Ale co się dzieje, gdy mamy kilka napędów i każdy z nich jest obsługiwany przez innego pilota? Noszenie przy sobie pęku kluczy i pilotów jest – bądźmy szczerzy – niewygodne i frustrujące. Dodatkowo, różne piloty mogą mieć różne zakresy działania, co sprawia, że otwieranie bram staje się drogą przez mękę ;). Dlatego coraz więcej osób decyduje się na rozwiązania, które pozwalają na jednolite sterowanie wszystkimi bramami za pomocą jednego pilota, co zdecydowanie zwiększa wygodę ich użytkowania.
Zdarza nam się kupować sprzęty od różnych producentów i dopóki nie trzeba tymi sprzętami jakoś odgórnie sterować, nie wynikają z tego żadne komplikacje. Jednak w przypadku zdalnych napędów bram, konieczne jest inicjowanie ich pracy, co zazwyczaj odbywa się właśnie za pomocą pilotów.
Wbrew obiegowej opinii to, że piloty działają na tej samej częstotliwości (zazwyczaj jest to 433,92 Mhz) nie znaczy, że będą wymiennie kompatybilne z napędami innych producentów. Wynika to z tego, że każda firma ma swój unikalny system kodowania. Natomiast jeżeli posiadamy napędy do bramy wjazdowej i garażowej tej samej marki to w większości przypadków można będzie sterować nimi z jednego pilota (o ile oczywiście pozwoli nam na to liczba kanałów dostępnych w pilocie).
Sterowanie jednym pilotem kilkoma napędami?
Problem następuje dopiero w przypadku posiadania dwóch napędów od różnych dostawców. Jest jednak na to rozwiązanie: zastosowanie dodatkowego radioodbiornika.
Załóżmy, że posiadamy zakupiony u nas napęd do bram skrzydłowych ETM-02 oraz drugą bramę, napędzaną przez automat przesuwny innej firmy.
Można zamontować radioodbiornik producenta napędu przesuwnego do ETMa lub nasz radioodbiornik RC-ZW do drugiego automatu. Oczywiście podczas wszystkich czynności należy zachować szczególną ostrożność, a wszystkie prace elektryczne trzeba wykonywać, kiedy sprzęt odłączony jest od zasilania.
Podłączanie odbiornika do napędu bramy
Odbiornik z anteną można wygodnie przymocować do ściany na zewnątrz budynku, a jego klasa szczelności pozwoli na uchronienie elektroniki przed warunkami atmosferycznymi. Urządzenia sterujące bramami przeważnie montowane są przy podłożu lub w miejscach izolowanych przez betonowe płoty i inne przeszkody. Nasz radioodbiornik można zamocować wysoko na słupku lub innym dowolnie wybranym miejscu, gdzie lepiej będzie zbierał sygnał i przekazywał go dalej do centrali sterującej.
Na początku trzeba zapoznać się ze specyfikacją techniczną sprzętów. Muszą one posiadać wejścia na zewnętrzne sterowanie (np. przycisk dzwonkowy). Dodatkowym atutem jest możliwość zasilenia radioodbiornika bezpośrednio ze sterownika napędu. Najczęściej można w tym celu wykorzystać wyjście do zasilania fotokomórek. Jeśli jednak nie mamy skąd zasilić radioodbiornika, to trzeba posłużyć się innym, zewnętrznym zasilaniem. Jeśli wszystko jest już sprawdzone, można przystąpić do podłączania radia do napędu.
Jeden pilot do dwóch napędów bram
Omówione kroki pozwolą nam sterować jednym pilotem, pracą dwóch lub kilku automatów, a w rezultacie zaoszczędzić czas oraz miejsce. Możesz więc chodzić z pękiem pilotów przy pasie lub podpiąć wszystko pod jeden pilot i mieć spokój. Warto wspomnieć, że oprócz obsługi dwóch różnych napędów, podłączenie radioodbiornika RC-ZW znacząco poprawia zasięg używanych pilotów. Pozwala on również na wgranie większej ilości pilotów (do 200 sztuk) w przypadku, gdy pamięć sterownika jest już pełna.
Gdyby po lekturze tekstu nasuwały się kolejne pytania zachęcamy do kontaktu pod numerem: 91 817 14 69, pomożemy!