- Wstęp, czyli dlaczego warto zamontować automat do bramy garażowej
- Co jest potrzebne do montażu napędu do bramy garażowej
- Przygotowanie bramy i garażu do montażu napędu
- Montaż napędu do bramy garażowej krok po kroku
- Podłączenie, konfiguracja i testowanie napędu do bramy garażowej
- Jak zamontować napęd do bramy garażowej – podsumowanie
Wstęp, czyli dlaczego warto zamontować automat do bramy garażowej
Posiadanie bramy napędzanej automatem, to dzisiaj już właściwie jest standard. Jeśli masz domek z garażem, to mając napęd jedynie przy bramie wjazdowej na posesję, będziesz odczuwać pewien niedosyt. Bo oczywiście nie będziesz musiał wysiadać z auta, żeby wjechać na posesję, ale niestety przed garażem się zatrzymasz ;)
O ile wygodniej by było, gdyby brama do garażu także sama się otworzyła! Wtedy nawet w najgorszą wichurę czy deszcz nie będziesz musiał się na to narażać, a z auta wysiądziesz zawsze suchy :)
Na szczęście napędów do garażówek jest na rynku całe mnóstwo i jest z czego wybrać. Niemniej jednak nie każdy producent zezwala na samodzielny montaż. Ale nasze napędy można – nasza gwarancja pozostaje w mocy! :)
Tylko jak zamontować napęd do bramy garażowej , żeby było to zrobione poprawnie i mogło działać długo bez żadnej awarii? Odpowiedź na to pytanie będzie tematem niniejszego artykułu. Zatem siadaj wygodnie i zapraszam do lektury :)
Co jest potrzebne do montażu napędu do bramy garażowej
Rzecz jasna, aby zamontować napęd do bramy garażowej jest potrzebny garaż, brama i napęd – ale to jest oczywiście „oczywista oczywistość”.
Jeśli chodzi o bramy garażowe, to nasze napędy obsługują bramy uchylne jednopołaciowe oraz wielosegmentowe, wsuwane na prowadnice wzdłuż sufitu garażu. Nie obsługują bram roletowych (za wyjątkiem modelu TECH-1, ale jego akurat ten artykuł nie dotyczy). Obecnie w stałej ofercie jest model ETM-LIFT. Niedługo pojawi się także nowy napęd ETM-LIFT PRO, który pomyślnie przeszedł fazę testów i w tej chwili jest na produkcji.
Mając napęd, który będziesz montować, potrzebujesz jeszcze narzędzi. Aby poradzić sobie z zadaniem w najprostszej wersji powinno wystarczyć, to co poniżej:
- podstawowy zestaw kluczy,
- śrubokręt płaski i krzyżakowy,
- kombinerki, obcinaczki, nożyk do izolacji, młotek
- wiertarka
- zestaw wierteł do materiałów, w których będziesz wiercić (beton, drewno, metal).
Jeśli dodatkowo będziesz używać nitonakrętek do przykręcenia uchwytu na bramie, to dobrze się będzie zaopatrzyć w nitownicę do ich zaciskania. Może się też przydać poziomica aby równo ustawić prowadnicę napędu oraz szlifierka kątowa z tarczą do cięcia metalu, jeśli będziesz skracać prowadnicę.
No i oczywiście drabinka, bo będziesz musiał sięgać pod sufit garażu. Nie ryzykuj zdrowia, ustawiając pod sobą kilku wiader po farbie, jedno na drugim ;) Wystarczy prawdopodobnie niewysoka, kilkustopniowa drabinka, która bez problemu pozwoli ci sięgnąć do sufitu i zapewni bezpieczeństwo.
Przygotowanie bramy i garażu do montażu napędu
Przed montażem napędu na bramie trzeba ją nieco przygotować. Nie są to jakieś skomplikowane czynności ale bez ich wykonania albo nie da się napędu zamontować, albo nie będzie on mógł dobrze pełnić swojego zadania.
Zasilanie. Przede wszystkim koniecznie trzeba doprowadzić zasilanie 230V do miejsca, w którym napęd będzie miał jednostkę sterującą. Przy naszych napędach wystarczy zwykłe pojedyncze gniazdko 230V, ponieważ wyprowadzone są z nich przewody sieciowe zakończone wtyczką.
Okablowanie sterujące. Kolejną sprawą, o którą trzeba zadbać jest rozprowadzenie przewodów sterujących. Jeśli będziesz montować fotokomórki lub przycisk dzwonkowy albo będziesz podłączać napęd pod system alarmowy, zawczasu przeprowadź odpowiednie przewody.
Poprzeczka na końcu prowadnic bramy. Prawie zawsze na końcu prowadnic, w które wsuwa się brama pod sufitem, jest zamontowana poprzeczka, łącząca je ze sobą. Aby napęd dało się bez przeszkód założyć, koniecznie trzeba tę poprzeczkę usunąć, a prowadnice unieruchomić innym sposobem.
Zamki na bramie. Prawie każda brama garażowa jest wyposażona w mechanizm ryglujący, który „zaskakuje” samoczynnie, po jej zamknięciu. O ile przy zamykaniu nie jest to żadnym problemem, o tyle całkowicie uniemożliwi otwieranie za pomocą napędu. Rygle trzeba usunąć albo zablokować na stałe w pozycji „otwarty”. Zainstalowany napęd skutecznie będzie blokował zamkniętą bramę, więc rygle są zbyteczne.
Konstrukcja bramy i nadproża. Ponieważ musisz przykręcić elementy napędu do połaci bramy przy jej górnej krawędzi, upewnij się, że da się to zrobić. Brzeg bramy musi być na tyle mocny, aby śruby mocujące uchwyt cięgna nie zostały z niej wyrwane. To samo dotyczy nadproża, ponieważ do niego z kolei dokręcisz cała prowadnicę napędu. Jeśli potrzeba jakichś wzmocnień, to wykonaj je zawczasu.
Sprężyny wspomagające. To bardzo ważny element twojej bramy, który musi być sprawny i działać bez zarzutu. Sprawność wspomagania sprężynowego będzie miała bardzo duży wpływ na trwałość całego systemu. Jeśli nie jesteś w stanie ręcznie unieść bramy do góry, to sprężyny najprawdopodobniej będą wymagały regulacji naciągu lub wymiany na nowe.
Montaż napędu do bramy garażowej krok po kroku
Kiedy wszystko, o czym przeczytałeś w dwóch poprzednich śródtytułach masz już gotowe, czas najwyższy przystąpić do „właściwych czynności montażowych” :)
Po pierwsze, sprawdź kompletność zestawu. Upewnij się, że nie brakuje żadnej części, ponieważ mogłoby to uniemożliwić właściwy montaż. Jeśli do przykręcenia napędu do konstrukcji garażu będziesz używać innych elementów niż w zestawie, upewnij się, że są one dobrane właściwe (średnice, długości).
Montaż prowadnicy
Następnym krokiem będzie zmontowanie prowadnicy napędu. Zazwyczaj prowadnica jest dostarczana w sekcjach, które trzeba ze sobą połączyć – tak też jest w naszych automatach. Dokładnie trzymaj się instrukcji dostarczonej razem ze sprzętem. Poprawne złożenie prowadnicy jest kluczową kwestią jeśli chodzi o działanie i trwałość systemu. Nie stosuj półśrodków – instrukcja to rzecz święta! Jeśli z jakichś względów zachodzi potrzeba skrócenia prowadnicy i łańcucha napędowego, to zrób to z odpowiednią dozą ostrożności. Kieruj się zasadą „Mierz dwa razy (co najmniej dwa razy!), tnij raz”. Zwróć szczególną uwagę na poprawne złożenie mechanizmu wózka napędowego, a zwłaszcza mechanizmu zwalniania blokady. To samo dotyczy mechanizmu napinacza łańcucha.
Po zmontowaniu prowadnicy przykręć odpowiednie uchwyty do bramy i do nadproża. Powinieneś je zainstalować dokładnie na środku bramy i na takiej wysokości nad nią, żeby nie kolidowała z otwartą bramą. Napęd zaczepiony do niej tylko w jednym punkcie nie będzie wtedy powodował jej krzywienia w prowadnicach. To z kolei doprowadziłoby do szybkiego zużycia rolek bramy i prowadnic, a już na pewno byłoby przyczyną zacinania się bramy podczas pracy.
Gdy uchwyt na nadprożu jest już gotowy, przykręć do niego prowadnicę. Koniec prowadnicy od strony głębi garażu oprzyj na razie na podłodze, a przód prowadnicy zamontuj w uchwycie na nadprożu. W następnej kolejności przykręć do prowadnicy jednostkę napędową. Ostrożnie wprowadź wał napędowy silnika w otwór trybu napędowego w prowadnicy i skręć wszystko ze sobą (dotyczy napędu ETM-LIFT).
Teraz musisz umocować pod sufitem garażu całą listwę z napędem. Unieś ją do góry i przykręć do sufitu za pomocą uchwytów z zestawu. Ładnie będzie to wyglądać, gdy prowadnica będzie ustawiona jak najbardziej równo, więc możesz użyć poziomicy. Jeśli do sufitu jest daleko, to będziesz musiał we własnym zakresie wykonać przedłużki, żeby do niego sięgnąć mocowaniem listwy. Zestaw ETM-LIFT zawiera dwa uchwyty do mocowania listwy. Jeden uchwyt zamontuj tuż przy samym silniku. Drugi załóż w połowie długości prowadnicy – on ma także stabilizować prowadnicę, aby się nie wyginała podczas pracy.
Na koniec
Ostatnią czynnością jest sprzęgnięcie bramy z wózkiem w prowadnicy. Do tego celu użyj cięgien dostarczonych w zestawie. Skręć je ze sobą, a następnie zakrzywiony koniec „hokeja” zamontuj w uchwycie na bramie, a prosty – w wózku w prowadnicy. W zestawie są odpowiednie sworznie z zawleczkami, ale jeśli chcesz użyć jakichś swoich śrub, to nie ma przeszkód :)
Podłączenie, konfiguracja i testowanie napędu do bramy garażowej
Skoro mechanika jest już gotowa, to czas na zajęcie się elektryką :) Jeśli wyposażyłeś system w fotokomórki lub przełącznik dzwonkowy, to na pewno też już masz je zainstalowane w odpowiednich miejscach. Pozostało podłączenie elektryczne i uruchomienie oraz konfiguracja.
Podłączając fotokomórki do napędu do bramy garażowej, zrób to dokładnie według schematu w instrukcji. Zwróć uwagę na poprawne wykonanie połączeń, ponieważ pomyłka może grozić uszkodzeniem sprzętu. To samo dotyczy podłączenia przycisku dzwonkowego lub dodatkowych modułów sterujących (np. z instalacji alarmowej budynku). Przed włączeniem zasilania sprawdź wszystkie połączenia dwa razy, aby mieć pewność, że niczego nie pomyliłeś i że nie ma żadnych zwarć.
Jeśli podłączyłeś wszystko poprawnie i upewniłeś się o tym, to można włączyć zasilanie. W naszych napędach do bram garażowych sprowadza się to jedynie do włożenia wtyczki do gniazdka 230V – nic prostszego! :) Automat „ożyje”, co zobaczysz natychmiast na wyświetlaczu urządzenia. W następnym kroku wykonaj konfigurację funkcji sterownika i dostosuj go do własnych preferencji i specyfiki systemu. Jeśli podłączyłeś fotokomórki, to nie zapomnij ich aktywować w ustawieniach sterownika. Działanie fotokomórek jest szczególnie istotne w przypadku wykorzystywania funkcji autozamykania, to kwestia bezpieczeństwa.
Na koniec jeszcze kilka słów na temat testowania systemu. Powinieneś dokładnie sprawdzić działanie wszystkich funkcji bezpieczeństwa i akcesoriów dodatkowych, które za nie odpowiadają. Nie pomijaj tego ważnego kroku, bo może mieć to bardzo złe skutki. Sprawdź przede wszystkim reakcję napędu na wykrycie przez fotokomórki przeszkody w świetle bramy. Czasami brama może mieć zainstalowaną listwę krawędziową – sprawdź także tą listwę, jeśli jest podłączona do napędu. No i oczywiście przeciążeniówka. Przy dobrze wyregulowanych sprężynach wspomagających unoszenie bramy, system przeciążeniowy powinien wykrywać najmniejszy już nacisk bramy na przeszkodę. Wyreguluj przeciążeniówkę w napędzie, ustawiają największą możliwą czułość, przy której brama będzie pracowała normalnie. Musi się zatrzymać natychmiast po napotkaniu jakiegokolwiek oporu.
Jak zamontować napęd do bramy garażowej – podsumowanie
Stawianie na automatyczny napęd do bramy garażowej to prawdziwy „game changer” dla każdego, kto ceni sobie wygodę. W tym artykule pokazałem Ci, krok po kroku, jak zabrać się za montaż napędu, nie tracąc gwarancji. Sam widzisz, że to nic skomplikowanego i bez problemu sobie poradzisz. Narzędzie potrzebne do tej pracy raczej każdy posiada, więc wystarczy tylko wyjąć je z szuflady :) Za to satysfakcja z samodzielnie wykonanej roboty jest bezcenna!
Opisałem Ci krok po kroku, co jest do zrobienia i jak się za to zabrać, ale mimo wszystko pamiętaj o papierach dołączanych zawsze do zakupionego sprzętu. W instrukcji jest komplet szczegółowych informacji niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia montażu. Nie wyrzucaj jej od razu do śmieci ;)
Jeśli jednak mimo wszystko, zamiast czytać, wolisz oglądać ruchome obrazki, to mam dobrą wiadomość! Przygotowaliśmy film instruktażowy, w którym krok po kroku pokazałem jak zamontować na napęd do bramy garażowej ETM-LIFT. Znajdziesz tam wszystko to, co jest w instrukcji oraz jeszcze więcej!
A po więcej informacji z zakresu automatyki bramowej (i nie tylko) zapraszam na naszego bloga oraz na kanał YT.