Pomocy! Napęd bramy nie działa…
Automatycznie otwierana brama to duży komfort, gdy na zewnątrz mamy ulewę, mróz, czy po prostu nam się śpieszy. Kiedy dochodzi do jakiejś awarii i trzeba otworzyć bramę ręcznie, bywa to dość frustrujące. Przyczyny awarii bywają różne. Czasami wynikają one z zaniedbania, a innym razem do awarii dochodzi w wyniku błędnego montażu. Pewne problemy uwidaczniają się natychmiast i przyczyny ich bywają prozaiczne. W przypadku błędnego montażu problemy mogą pojawić się dopiero po jakimś czasie. Bywa też tak, że zawodzi sam sprzęt. Są również przypadki, w których źródło problemu jest zupełnie niezależne od użytkownika czy sprzętu.
W tym artykule omówię najczęstsze przyczyny problemów z automatycznymi bramami i podpowiem co można zrobić, jeśli napęd nie działa.
- Jak naprawić napęd do bramy?
- Przyczyny problemów dla wszystkich typów napędów bram
- Napęd do bramy przesuwnej nie startuje
- Napęd bramy skrzydłowej – problem z działaniem
- Podsumowanie
Jak naprawić napęd do bramy?
W artykule wymienię problemy, które w większości można rozwiązać samodzielnie. Sprawa komplikuje się, gdy dochodzi do mechanicznych lub elektrycznych uszkodzeń sprzętu. Pierwszą rzeczą, którą wtedy powinniśmy zrobić, to zgłosić się do sprzedawcy sprzętu lub montera. Profesjonalni sprzedawcy na pewno posiadają sprawny dział serwisowy, który przyjmie sprzęt do naprawy gwarancyjnej lub pogwarancyjnej.
Uwaga! W przypadku napędów z trwającą gwarancją, samodzielna naprawa może skutkować utratą gwarancji.
Warto wspomnieć, że są problemy, które dotyczą w takim samy stopniu wszystkich typów napędów do bram. Należy pamiętać, że są to urządzenia elektryczne i potrzebują one energii elektrycznej, dlatego w przypadku jej braku, automaty nie będą działać. Jednak jeśli chodzi już o same elementy wykonawcze, niewątpliwie różnią się w zależności od typu napędu. Dla przykładu w bramie skrzydłowej nie zatną nam się rolki, gdyż to element bramy przesuwnej. :)
Zacznijmy jednak od tego „dlaczego napęd bramy nie działa” gdy nie jest to zależne od jego typu.
Przyczyny problemów dla wszystkich typów napędów bram
Przybrudzone lub zbyt nasłonecznione fotokomórki
Problem ten pojawia się przy zamykaniu bramy. Przez nagromadzony na fotokomórkach śnieg lub brud wiązka podczerwieni nie ma jak dotrzeć z nadajnika do odbiornika. Jest to interpretowane jako przeszkoda w świetle bramy, co uniemożliwia ruch automatu. Rozwiązanie jest proste: wystarczy usunąć nagromadzony śnieg lub zabrudzenia. Problem może występować również w fotokomórkach, które zamocowane są w pełnym świetle, gdyż mocne nasłonecznienie powoduje zakłócenie fali podczerwieni.
Nieprawidłowo wyregulowane fotokomórki
Nadajnik lub odbiornik fotokomórki mógł zostać przypadkowo przetrącony – przemieszczony lub przestawiony mechanicznie. Wtedy nie są już w jednej linii – nie widzą siebie, a to uniemożliwia start zamykania bramy. Rozwiązaniem jest prawidłowa regulacja fotokomórek.
Przerwa lub brak styku na przewodach
Problem może objawiać się w różnoraki sposób w zależności od tego jaki kabel jest uszkodzony lub który ma uszkodzony styk. Jeśli problemem jest zasilacz do siłowników, objawem będzie brak reakcji płyty na jakiekolwiek działania (brak święcących diod czy wyświetlacza). Jeśli jest to inny kabel np. prowadzący do siłownika czy lampki, objawem będzie zakłócona praca systemu (jeden z siłowników nie pracuje, lampa sygnalizacyjna nie świeci). Rozwiązaniem problemu będzie kontrola styków przewodów. Trzeba sprawdzić czy nie są zaśniedziałe. Dobrze jest też sprawdzić czy przewody są solidnie dokręcone i czy nie mają mechanicznych uszkodzeń (przetarcia, załamania).
Brak prądu w sieci
Może zdarzyć się tak, że przyjeżdżamy do domu, chcemy uruchomić automat bramy, a on nie rusza. Jedną z przyczyn, może być zwyczajny brak napięcia w sieci. Każdy automat, ma diodę informującą, czy jest zasilanie. Warto sprawdzić czy w domu również występuje brak napięcia. Dobrze jest wtedy „rzucić okiem” na bezpieczniki i przewód zasilający. Wygodnym rozwiązaniem w tym przypadku, jest zasilanie awaryjne, które pozwala na kilka cykli napędu, bez zasilania w sieci. Jeśli nie mamy takiego rozwiązania pozostaje nam ręczne rozblokowanie napędu.
Brama nie reaguje na pilota
Sterowanie do napędu bramy może nie działać, jeśli bateria w pilocie jest rozładowana. W niektórych automatach są diody, które sygnalizują odbiór sygnału z pilota podczas jego używania. Rozwiązaniem jest oczywiście wymiana baterii w pilocie. Jeśli mimo wymiany brama nie reaguje na pilota może oznaczać to że jedynym wyjściem jest wymiana całego pilota sterującego, jeśli nie da się wymienić baterii lub uległ on zniszczeniu. Pamiętajmy, że uszkodzenie pilota, może być widoczne np. pogryzienie go przez psa. Może być też niewidoczne gołym okiem np. kiedy zamoczymy go podczas wyjazdu na ryby. ;)
Mechaniczne uszkodzenia lub zablokowanie bram
Brama może mieć też problemy z płynną pracą przy wypadnięciu z rolki przesuwnej, rozłączeniu z mocowaniem, przymarznięciu, uszkodzeniu skrzydła. W tym przypadku należy upewnić się, że brama może się swobodnie otwierać bez automatu. Sprawdzamy zaczepy, styki z listwą itp. Jeśli widać jakieś uszkodzenia bramy konieczna będzie naprawa, a gdy coś blokuje swobodną pracę skrzydła, należy usunąć przeszkodę.
Zawieszenie wyłącznika krańcowego lub przeciążeniowego
Złe ustawienie wyłączników krańcowych lub przeciążeniowych powoduje, że napęd bramy zatrzymuje się w miejscach innych niż byśmy chcieli. Rozwiązaniem jest regulacja parametrów przeciążeniowych lub wyłącznika krańcowego. Bywa też często tak, że uszkodzony jest przewód lub styk do wyłącznika krańcowego. Wtedy automat uznaje styk za stale wciśnięty w przypadku styków rozwiernych NC lub w ogóle niewciśnięty w przypadku styków NO. Należy brać to pod uwagę przy diagnozie. W przypadku uszkodzeń konieczna będzie wymiana wyłącznika krańcowego.
Uszkodzenie silnika elektrycznego
Silnik jest sercem każdego automatu. Zdarzyć się może, że napięcie dochodzi do automatu oraz do płyty sterującej i z niej dalej do silnika, a jednak ruch bramy nie następuje. Tu prawdopodobnie winowajcą może być owo serce napędu. Częstym objawem tej przypadłości jest buczenie silnika oraz zwiększony pobór prądu. W tym przypadku, trzeba by sprawdzić jego kondycję oraz stan elementów odpowiedzialnych za jego pracę np.: szczotki, przekładnie lub magnesy i dokonać potrzebnych napraw.
Napęd bramy zatrzymuję się
Jeśli jesteś posiadaczem napędu do bramy przesuwnej i nic z powyższej listy nie rozwiązuje problemu, przyjrzyj się elementowi odpowiedzialnemu za ruch bramy. Należy sprawdzić stan trybu głównego automatu oraz mechanizmu odpowiedzialnego za jego napędzanie. Kolejną rzeczą może być źle zamontowana listwa. W przypadku dużego luzu, zęby listwy mogą przeskakiwać nad trybem, a w przypadku silnego spasowana, może dojść do zacięcia. Listwa powinna być zamontowana sztywno oraz być dobrze wypoziomowana, z minimalnym luzem względem trybu. Na koniec sprawdź też sam stan listwy. Uszkodzona listwa lub listwa, w której zaklinował się kamień, może uniemożliwić pracę automatu. Na koniec ważna uwaga. Listwy nylonowe powinny być zamontowane na bramach o maksymalnym ciężarze 300 kg, w innym wypadku listwa może bardzo szybko się uszkodzić.
Napęd bramy skrzydłowej – problem z działaniem
W przypadku bram napędzanych przez siłownik elektryczny, problemem może być element wykonawczy. Jeśli wykluczyliśmy silnik, krańcówki oraz parametry przeciążeniowe, warto sprawdzić stan tłoka lub śruby. Czasami może okazać się, że ktoś uderzył w skrzydło bramy i uszkodził tym samym siłownik do bramy. Wtedy należy dokonać wymiany tłoka, gdyż samodzielne prostowanie elementu na niewiele się zda. W przypadku siłowników z otwartym dostępem do śruby, należy sprawdzić czy jakiś obiekt nie dostał się do przestrzeni śrubowej i nie blokuje ruchu.
Napęd do bramy garażowej nie otwiera bramy
Oczywiście, należy wcześniej się upewnić, czy sama brama, bez automatu może się swobodnie otwierać. Często sprężyny i mechaniczne elementy wymagają ponownej regulacji, szczególnie w bramach zwijanych – roletowych. Często bywa tak, że po założeniu napędu użytkownik zapomina o konserwacji bramy, ponieważ nie musi się z nią już męczyć przy otwieraniu.
Jeśli nasza brama uchylna lub segmentowa napędzana przez silnik ma problem z działaniem, należy sprawdzić stan łańcucha napędowego oraz trybu napędzającego. Zużycie tych elementów powoduje, że napęd do bramy jest niezdatny do działania.
Podsumowanie
Reasumując: wymieniłem najczęstsze sytuacje, które mogą (ale nie muszą :) ) przydarzyć się Twojemu napędowi do bramy. Pamiętaj, że jeśli napęd do bramy nie działa, to często możesz w prosty sposób rozwiązać problemy samodzielnie. W przypadku uszkodzeń mechanicznych lub elektrycznych, warto w pierwszej kolejności zgłosić się do sprzedawcy, niż samemu brać się za naprawę, ponieważ może to powodować utratę gwarancji. W najgorszych wypadkach można uszkodzić sprzęt jeszcze bardziej. Z tego względu apelujemy o ostrożność. Jeśli nie czujesz się na siłach, nie bierz się za samodzielną naprawę, nawet jeśli sprzęt jest po gwarancji.