Doświadczenie
Doświadczenie
Działamy w branży od ponad 15 lat
Zaufanie
Zaufanie
Zaufało nam ponad 100 tysięcy klientów
Renoma
Renoma
Tysiące sprzedanych produktów
Polska firma
Polska firma
100% polskiego kapitału

Siłownik do bramy nie działa - najczęstsze przyczyny

Przez: Marlena Kłusek - Elektrobim.pl - Kategorie : Automatyka do bram , Poradniki i wskazówki
star
star
star
star
star
Napęd bramy na szerokie słupki – ETM-FOLD-realizacja


Siłowniki do bram, zwłaszcza liniowe, cieszą się dużą popularnością. Nic dziwnego – umożliwiają wygodne otwieranie i zamykanie bramy bez wysiłku, podnosząc komfort i bezpieczeństwo posesji. Jak każde urządzenie, także siłowniki liniowe nie są wolne od usterek. Gdy brama przestaje się otwierać lub zamykać, przyczyna może leżeć w kilku miejscach. Siłownik do bramy nie działa – najczęstsze przyczyny warto poznać zawczasu. Pozwoli to szybko zdiagnozować usterkę lub zadecydować o konieczności wezwania specjalisty.

Problemy z zasilaniem

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii siłowników liniowych jest brak odpowiedniego zasilania. Problemy te mogą wystąpić z różnych powodów. Może to być przerwany kabel. Uszkodzenia mechaniczne lub działanie czynników atmosferycznych mogą prowadzić do przerwania kabla zasilającego. W takim przypadku siłownik przestaje reagować. Może też zdarzyć się, że poluzują się złącza lub przewody. Należy regularnie sprawdzać stan kabli, a w razie potrzeby dokręcić lub wymienić uszkodzone elementy. W sytuacji przeciążenia lub zwarcia bezpiecznik może ulec przepaleniu, co automatycznie przerwie obwód zasilający siłownik. To drobna, ale również częsta usterka, którą łatwo naprawić, wymieniając bezpiecznik.

Uszkodzenie napędu mechanicznego

Siłowniki liniowe to precyzyjny mechanizm, który napędza ruch bramy. Uszkodzenie napędu może objawiać się poprzez spowolnienie działania lub całkowity brak ruchu. Przyczyny tego typu problemów mogą być różne. Np. zatarcie mechanizmu – z czasem mechanizm napędowy może ulec zużyciu, szczególnie jeśli nie jest regularnie smarowany. Tarcie zwiększa obciążenie silnika, co może prowadzić do jego awarii. Nie należy również zapominać o przekładni. To element odpowiedzialny za przenoszenie ruchu obrotowego na liniowy. Jej awaria może wynikać z przeciążeń lub zużycia materiału. Wymiana przekładni jest niestety skomplikowana i często wymaga wsparcia specjalisty.

Awaria silnika elektrycznego

Silnik elektryczny to serce każdego siłownika liniowego, a jego uszkodzenie oznacza zazwyczaj brak możliwości ruchu bramy. Istnieje kilka powodów, dla których silnik może przestać działać:

Przegrzanie

Siłowniki liniowe są przeznaczone do pracy w krótkich cyklach. Zbyt intensywne użytkowanie, zwłaszcza bez przerw, może prowadzić do przegrzania silnika. Po osiągnięciu zbyt wysokiej temperatury silnik może się wyłączyć lub całkowicie uszkodzić. Innym powodem może być zwarcie w obwodzie. To groźna sytuacja, która może nie tylko uszkodzić silnik, ale także stanowić ryzyko pożarowe.
Częstą usterką jest także uszkodzenie szczotek. W tradycyjnych silnikach szczotkowych z czasem dochodzi do ich zużycia, co prowadzi do spadku wydajności lub całkowitego zatrzymania działania. Rozwiązaniem jest wymiana szczotek na nowe.

Problemy z elektroniką sterującą

Może też zdarzyć się tak, że awarii ulegnie sterownik napędu. Uszkodzone mogą zostać jedno lub oba złącza odpowiedzialne za pracę siłowników. Problem może być także niedziałający pilot. W takiej sytuacji można spróbować uruchomić siłowniki przez centralę. W pilocie w pierwszej kolejności warto wymienić baterię i sprawdzić czy przypadkiem się nie rozkodował.

Usterki związane z warunkami atmosferycznymi

Siłowniki liniowe pracują zazwyczaj na zewnątrz, co oznacza, że są narażone na działanie różnych warunków atmosferycznych. Zimą siłowniki mogą mieć problemy z działaniem z powodu mrozu. Zimno sprawia, że smar wewnątrz mechanizmu gęstnieje, co utrudnia ruchy bramy. Należy pamiętać, żeby odpowiednio zaprogramować pracę centrali – najczęściej konieczne będzie zwiększenie parametrów przeciążeniowych. Nie bez znaczenia jest także wilgoć. Deszcz i wilgoć mogą przenikać do wnętrza siłownika, powodując korozję lub zwarcia. Dlatego ważne jest, aby siłowmnik miał odpowiednie uszczelnienie i był chroniony przed opadami.

Brak konserwacji

Brak smarowania – to zaniedbanie prowadzi do wzrostu tarcia, co może spowodować awarię silnika lub przekładni. Ważne jest smarowanie siłownika zgodnie z zaleceniami producenta, zwłaszcza w miejscach narażonych na duże obciążenia.

Paradoksalnie, rzadkie korzystanie z siłownika także może prowadzić do jego uszkodzenia. Mechanizmy, które pozostają długo nieużywane, mogą się zatrzeć.

Jak uniknąć awarii?

Awaria siłownika liniowego do bramy to problem, który może wynikać z różnych przyczyn – od problemów z zasilaniem, przez uszkodzenia mechaniczne i awarie silnika, aż po problemy związane z elektroniką i wpływem warunków atmosferycznych. Regularna konserwacja, dbanie o odpowiednie uszczelnienie i unikanie przeciążeń to podstawowe działania, które pomogą w zapobieganiu awariom. W razie poważniejszej usterki warto jednak skorzystać z pomocy specjalisty, który profesjonalnie oceni stan siłownika i zaproponuje najlepsze rozwiązanie.