Doświadczenie
Doświadczenie
Działamy w branży od ponad 15 lat
Zaufanie
Zaufanie
Zaufało nam ponad 100 tysięcy klientów
Renoma
Renoma
Tysiące sprzedanych produktów
Polska firma
Polska firma
100% polskiego kapitału

Co to jest sensor magnetyczny i jak działa w systemach wjazdowych?

Przez: Marlena Kłusek - Elektrobim.pl - Kategorie : Automatyka do bram , Wiedza
star
star
star
star
star

Czasy gdy automatyka bramowa była luksusem dostępnym dla nielicznych dawno minęły. W dzisiejszych czasach jest to już niemalże obowiązkowe wyposażenie każdej posesji. Zmieniły się także systemy wykorzystywane przez współczesne systemy wjazdowe. Coraz częściej wykorzystują zaawansowane technologie zapewniające bezpieczeństwo, komfort i efektywność użytkowania. Jednym z kluczowych komponentów tych systemów jest sensor magnetyczny, który pozwala na precyzyjne wykrywanie obecności pojazdów i automatyczne sterowanie bramami, szlabanami czy innymi mechanizmami kontroli dostępu. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest sensor magnetyczny, jak działa oraz gdzie znajduje swoje zastosowanie. Co to jest sensor magnetyczny i jak działa w systemach wjazdowych? Odpowiedzi znajdziecie poniżej.

Napęd do bramy dwuskrzydłowej mocny napęd do ciężkich bram– ETM-03

Co to jest sensor magnetyczny?

Najprościej mówiąc sensor magnetyczny to urządzenie, które wykrywa zmiany w polu magnetycznym i przekształca je w sygnały elektryczne. W systemach wjazdowych stosuje się go głównie do:

  • wykrywania obecności pojazdów
  • sterowania otwieraniem i zamykaniem bram
  • zabezpieczenia dostępu
  • rejestrowania przejazdów.

Sensory magnetyczne działają na zasadzie detekcji zmiany pola magnetycznego wywołanej przez metalowe elementy pojazdów, co pozwala na szybkie i precyzyjne reagowanie systemów kontroli wjazdu.

Jak działa sensor magnetyczny w systemach wjazdowych?

Sensory magnetyczne w systemach wjazdowych wykorzystują różne technologie detekcji. Najczęściej spotykane to:

  1. Cewki indukcyjne

Wbudowane w nawierzchnię drogi pętle indukcyjne wykrywają pojazdy na podstawie zmiany indukcji magnetycznej w momencie przejazdu metalowego obiektu. Kiedy pojazd wjeżdża na pętlę, zmienia się poziom pola magnetycznego, co wyzwala określoną akcję, np. otwarcie bramy.

  1. Sensory Halla

Czujniki oparte na efekcie Halla wykrywają zmiany w polu magnetycznym i mogą być stosowane do precyzyjnej kontroli otwierania i zamykania bram w momencie zbliżania się pojazdu.

  1. Reed switch (kontaktron)

To proste przełączniki magnetyczne, które zamykają lub otwierają obwód w obecności pola magnetycznego. Stosowane są do wykrywania pozycji bram lub szlabanów, sygnalizując ich otwarcie lub zamknięcie.

Napęd do bramy dwuskrzydłowej mocny napęd do ciężkich bram– ETM-03

Zalety stosowania sensorów magnetycznych

Pośród zalet zastosowania sensorów magnetycznych najistotniejsze są:

  • bezawaryjna i szybka detekcja – działają w czasie rzeczywistym i natychmiast wykrywają pojazdy.
  • odporność na warunki atmosferyczne – nie wymagają kontaktu fizycznego, działają niezależnie od pogody.
  • oszczędność energii – mogą działać w trybie niskiego poboru mocy.
  • wszechstronność zastosowania – mogą być wykorzystywane zarówno w systemach prywatnych, jak i przemysłowych.

Gdzie stosuje się sensory magnetyczne?

Sensory magnetyczne znajdują zastosowanie w wielu systemach kontroli dostępu, takich jak:

  • automatyczne bramy wjazdowe – umożliwiają bezdotykowe otwieranie i zamykanie bram po wykryciu pojazdu.
  • systemy parkingowe – sterowanie szlabanami i kontrola dostępności miejsc.
  • systemy bezpieczeństwa – wykrywanie nieautoryzowanych pojazdów.
  • przejazdy kolejowe – detekcja obecności pociągów do sterowania rogatkami.

Podsumowanie

Sensory magnetyczne to niezawodne i efektywne rozwiązanie w systemach wjazdowych, które zwiększają wygodę i bezpieczeństwo użytkowników. Dzięki technologii detekcji pola magnetycznego, umożliwiają one automatyczne sterowanie bramami, szlabanami i innymi mechanizmami kontroli dostępu. Warto rozważyć ich zastosowanie, jeśli zależy nam na nowoczesnym i bezawaryjnym systemie wjazdowym.