Napęd do bramy od dłuższego czasu jest już obowiązkowym elementem wyposażenia domu. Zapewnia wygodę i bezpieczeństwo oraz poprawia komfort życia. Niestety, jak każde urządzenie mechaniczne, automat do bramy może ulec awarii. Poznanie i zrozumienie najczęstszych przyczyn tych awarii oraz sposobów, aby im zapobiec może znacznie wydłużyć żywotność systemu i oszczędzić koszty związane z naprawami. Przyczyny i zapobieganie to dwie ważne kwestie, nad którymi pochylimy się w tym artykule.
- Przyczyny awarii napędu do bramy
- Jak zapobiegać awarium napędu bramy?
- A co gdy napęd do bramy już się zepsuje?
Przyczyny awarii napędu do bramy
Jest kilka podstawowych przyczyn awarii:
- Zużycie mechaniczne
Każdy mechanizm z czasem ulega zużyciu. Napęd do bramy składa się z wielu ruchomych części, które mogą się zużywać, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu. Elementy takie jak przekładnie, łożyska i łańcuchy są szczególnie narażone na zużycie. - Złe warunki atmosferyczne
Napędy bram są często narażone na działanie różnych warunków atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg, mróz i wysokie temperatury. Te warunki mogą powodować korozję metalowych części, uszkodzenia elektroniki oraz zmniejszać ogólną efektywność systemu. - Problemy z zasilaniem
Napędy bram są zasilane elektrycznie, co oznacza, że problemy z zasilaniem mogą prowadzić do ich awarii. Skoki napięcia, przerwy w dostawie prądu lub niewłaściwe podłączenie mogą uszkodzić elektronikę napędu. - Niewłaściwa instalacja
Błędy popełnione podczas instalacji napędu mogą prowadzić do jego przedwczesnej awarii. Nieprawidłowo zamontowane elementy, niewłaściwie napięte łańcuchy czy nieodpowiednio ustawione czujniki mogą powodować problemy w działaniu systemu. - Brak konserwacji
Regularna konserwacja jest kluczowa dla prawidłowego działania napędu bramy. Zaniedbanie takich czynności jak smarowanie ruchomych części, kontrola napięcia łańcucha czy sprawdzanie stanu kabli może prowadzić do poważnych awarii.
Jak zapobiegać awariom napędu bramy?
Analogicznie dla każdej z przyczyn znaleźć możemy rozwiązanie:
- Regularna konserwacja
Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania awariom napędu bramy jest regularna konserwacja. Powinno to obejmować smarowanie ruchomych części, kontrolę stanu kabli, czyszczenie elementów mechanicznych i sprawdzanie jak pracują dodatkowe akcesoria. Należy również pamiętać, że są części które wymagają wymiany raz na jakiś czas (np. kondensator w napędzie do bramy przesuwnej) - Ochrona przed warunkami atmosferycznymi
Aby chronić napęd przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, warto zainstalować np. osłonę przed promieniowaniem UV dla fotokomórek. Warto również zwrócić uwagę na jakiej wysokości montujemy siłowniki (jeżeli będą zbyt nisko to przyjdzie im pełnić rolę pługa śnieżnego zimą). - Stabilne zasilanie
Zapewnienie stabilnego zasilania jest kluczowe dla prawidłowego działania napędu. Warto zainstalować ochronniki przepięciowe, które zabezpieczą napęd przed skokami napięcia. Regularne sprawdzanie instalacji elektrycznej również pomoże w uniknięciu problemów z zasilaniem. - Profesjonalna instalacja
Aby uniknąć problemów wynikających z niewłaściwej instalacji, warto skorzystać z usług profesjonalnych instalatorów. Fachowa instalacja zapewni poprawne działanie napędu i minimalizuje ryzyko awarii spowodowanych błędami montażowymi. - Monitoring i wczesne wykrywanie problemów
Warto regularnie monitorować działanie napędu i zwracać uwagę na wszelkie niepokojące sygnały, takie jak nietypowe dźwięki, spadek wydajności czy problemy z otwieraniem i zamykaniem bramy. Wczesne wykrycie problemów pozwoli na ich szybkie usunięcie, zanim przerodzą się w poważne awarie.
A co gdy napęd do bramy już się zepsuje?
Cóż, jeżeli nie udało się zapobiegać, przyjdzie nam niestety leczyć. Ale nie martwcie się. W tym filmie nasz kolega Arek szczegółowo tłumaczy jak można naprawić najczęściej pojawiające się usterki. Gdyby jednak nie udało Wam się znaleźć w naszym materiale odpowiedzi na nurtujące Was pytania to zawsze jeszcze możecie spróbować skontaktować się z naszym działem technicznym. W końcu co jak co, ale na napędach to my się znamy!