- Wstęp
- Jak często serwisować napęd do bramy garażowej
- Konserwacja napędu do bramy garażowej – co nam będzie potrzebne
- Konserwacja układu mechanicznego
- Konserwacja jednostki napędowej i układu elektrycznego
- Kiedy wezwać fachowca do napędu bramy garażowej
- Podsumowanie
Wstęp
Garaż na pilota już dawno przestał być czymś ekskluzywnym. Teraz praktycznie każdy domek ma zamontowany automat przy bramie garażowej. Oczywiście bardzo szybko się przyzwyczajamy do wygody. Jeśli więc automat miałby przestać działać nawet na jeden dzień, to będzie to wielki problem ;)
Okazuje się jednak, że jest bardzo prosta metoda na to, aby zminimalizować szansę na wystąpienie takiej sytuacji. Ta metoda nosi nazwę „KONSERWACJA” :) Aby przedłużyć życie napędu do bramy garażowej, zwiększyć jego bezawaryjność i bezpieczeństwo użytkowania, trzeba dbać o ten sprzęt. Dlatego konieczne jest dokonywanie okresowych przeglądów. Pozwoli to w porę dostrzec potencjalne przyszłe problemy i zawczasu im zapobiegać.
Jak zatem konserwować napęd do bamy garażowej? To właśnie będzie temat tego artykułu. Zapraszam do krótkiej lektury :)
Jak często serwisować napęd do bramy garażowej
Mówiąc krótko: przynajmniej tak często, jak każe producent automatu. Dlatego pierwsza rzecz, jaką powinieneś zrobić, to sprawdzić w instrukcji, jakie są zalecenia producenta. Na pewno znajdziesz tam też wykaz czynności konserwacyjnych oraz częstotliwość, z jaką mają być wykonywane.
Ale szczerze trzeba przyznać, że nie zawsze producent dba o zamieszczenie kompletu informacji w dokumentacji dostarczanej ze sprzętem. Czasami można znaleźć odpowiednie informacje w wideoporadnikach publikowanych przez producenta albo na jego oficjalnej stronie internetowej.
Co jednak w sytuacji, kiedy nijak nie możemy znaleźć zaleceń dotyczących konserwacji w oficjalnych materiałach?
Wtedy lepiej zaglądać do napędu za często niż zbyt rzadko. W tym przypadku na pewno to nie zaszkodzi. Kosztować będzie jedynie chwilkę czasu w któreś sobotnie popołudnie. A każdy facet wie przecież, że czasami trzeba uciec do garażu i przemyśleć w ciszy to i owo… ;)
Konserwacja napędu do bramy garażowej – co nam będzie potrzebne
Ogólnie rzecz biorąc, konserwowanie napędu do bramy garażowej nie jest jakąś mocno skomplikowaną czynnością. Jeśli po drodze nie wyniknie konieczność wymiany jakiejś części, to wystarczy pilot do bramy i szczotka lub lekko wilgotna ściereczka. Serio! Jeśli przy oględzinach i prostych testach (opiszę to dalej) wszystko jest w porządku, to wystarczy jedynie przetrzeć obudowę napędu z kurzu i jest po konserwacji! :)
Ale mimo wszystko dobrze jest sobie zawczasu przygotować jakiś prosty multimetr, podstawowy zestaw kluczy, śrubokręt, kombinerki oraz odpowiedni smar. Lepiej mieć, a nie użyć, niż nie mieć i potem żałować…
No i drabinka – może być potrzebna, aby bez problemu sięgnąć do napędu zainstalowanego pod sufitem garażu. Niech to będzie stabilna, bezpieczna, nieduża drabinka – wystarczy pewnie jakaś prosta dwu- lub trzystopniowa. Dbaj o własne bezpieczeństwo! Lepiej nie układaj kilku wiader po farbie jedno na drugim, bo można wywinąć srogiego orła ;)
A jeśli masz już wszystko zgromadzone, to można przystąpić do działań konserwacyjnych.
Konserwacja układu mechanicznego
Najpierw przejrzyj wszystkie mocowania i śruby – zarówno w napędzie, jak i w bramie. Jeśli zauważysz gdzieś poluzowaną śrubę lub nakrętkę, to koniecznie od razu ją dokręć. Pozbycie się wszelkich zbytecznych luzów przedłuży życie napędu i samej bramy.
W następnej kolejności sprawdź działanie bramy – w tym celu rozblokuj sprzęgło w napędzie (lub przestaw go w tryb obsługi ręcznej) i sprawdź czy brama nie porusza się z nadmiernymi oporami, czy nic się nie przekrzywia, czy rolki i sprężyny są w pełni sprawne. Zbyt luźne sprężyny należy mocniej naciągnąć lub wymienić. Zacinające się rolki być może wystarczy tylko nasmarować ale wymiana także może być konieczna.
Sprawdź czystość prowadnic bramy – nagromadzone zanieczyszczenia w prowadnicach często mogą być przyczyną złej pracy bramy. Mogą także doprowadzić do przyspieszonego zużycia rolek. Dlatego usuń wszelkie paprochy z prowadnic, jeśli okaże się, że jest to niezbędne.
Sprawdź naciąg łańcucha (lub paska) napędowego – łańcuch nie może być za luźny, ponieważ będzie hałasować w prowadnicy i przyczyni się do szybszego zużycia kół napędowych. Zbyt luźny pasek bardzo szybko się zużyje lub nawet może ulec zerwaniu. Może się też przez to pogarszać precyzja zatrzymywania się bramy w skrajnych pozycjach. Wyreguluj naciąg łańcucha (lub paska) napędowego, jeśli jest to konieczne. Zużyty łańcuch należy wymienić. Zużycie łańcucha (nadmierne rozciągnięcie) można stwierdzić posługując się przymiarem do łańcuchów rowerowych. Od czasu do czasu przesmaruj łańcuch oliwką – tą samą, której używasz do łańcucha w swoim rowerze.
Wyczyść obudowę napędu – co prawda ma to głównie znaczenie estetyczne, ale mimo wszystko dobrze zadbać o sprzęt nawet w ten sposób ;) Oczywiście nie używaj do tego „mokrej szmaty” nasączonej w agresywnych środkach czyszczących, ani nie polewaj obudowy wodą z wiadra czy innej myjki ciśnieniowej – wiadomo dlaczego ;) Wystarczy wilgotna ściereczka lub nawet sama miotełka do zebrania kurzu z obudowy napędu.
Konserwacja jednostki napędowej i układu elektrycznego
Sprawdź działanie napędu – punkty krańcowe – zablokuj sprzęgło i uruchom bramę pilotem lub ręcznie. Skontroluj miejsca zatrzymania bramy przy otwarciu i zamknięciu. Jeśli pozycje zatrzymania bramy w skrajnych położeniach się zmieniły, to odpowiednio je skoryguj (opis procedury na pewno będzie w instrukcji do napędu).
Sprawdź działanie systemów bezpieczeństwa – upewnij się, że fotokomórki i wykrywanie przeciążenia w napędzie działają prawidłowo. OSTROŻNIE zasymuluj przeszkodę w świetle bramy i sprawdź, czy reakcja sterownika będzie zgodna z oczekiwaniami. W razie potrzeby wyczyść obudowy fotokomórek oraz doreguluj czułość przeciążeniówki w napędzie.
Sprawdź działanie pilotów – jeśli zasięg znacząco spadł, to być może są do wymiany baterie w pilocie. Sprawdź wszystkie piloty. Jeśli zasięg spadł na wszystkich pilotach (nawet na zapasowych, nieużywanych, leżących w szufladzie) a wymiana baterii nie pomogła, to być może trzeba się przyjrzeć odbiornikowi radiowemu.
Skontroluj okablowanie i wszystkie złącza elektryczne – sprawdź wszystkie przewody łączące napęd z każdym elementem układu elektrycznego (fotokomórki, przyciski sterowania ręcznego, zasilanie, dodatkowe radio lub antena). Wszystko, co jest podłączone do sterownika musi mieć sprawne okablowanie, aby działało bez zarzutu. Jeśli znajdziesz gdzieś luźną śrubkę w złączu, od razu ją dokręć. Oczywiście nie zapomnij o kablu zasilającym.
Przejrzyj oświetlenie – czasami w napęd wbudowane jest oświetlenie, które włącza się automatycznie po uruchomieniu bramy i świeci jeszcze przez jakiś czas po jej zatrzymaniu. Jeśli przestało działać, być może do wymiany jest żarówka.
Kiedy wezwać fachowca do napędu bramy garażowej
Jak już wcześniej wspomniałem, obsługa konserwacyjna napędu do bramy garażowej na ogół nie jest na tyle skomplikowana, żeby była wymagana specjalistyczna wiedza. Z większością czynności bez problemu poradzisz sobie samodzielnie.
Ale bywają takie przypadki, że wizyta fachowca jest nieodzowna. Nie chodzi tu już o podstawowe czynności konserwacyjne, ale o bardziej skomplikowane naprawy, jak choćby wymiana całego łańcucha (lub paska) napędowego. Często się okazuje w praktyce, że nie mając odpowiedniej wiedzy i doświadczenia traci się za dużo czasu na samodzielne naprawienie napędu. A czasami nawet naprawiając napęd, coś samemu uda się przy okazji popsuć i wtedy jest jeszcze gorzej ;)
Warto się wtedy zastanowić, czy nie lepiej zlecić naprawę fachowcowi i mieć temat z głowy. Oczywiście nie warto brać pierwszego lepszego – najtańszego z najtańszych, bo może być jeszcze gorzej, niż przy samodzielnej próbie. Na szczęście Internet pozwala sprawdzić opinie, a często mamy jakieś kontakty od znajomych, którzy już temat przerabiali i mogą polecić „pewniaka”.
Osobną kwestią jest sprawa gwarancji. Jeśli sprzęt jeszcze jest objęty gwarancją, wtedy z założenia niczego sami nie ruszamy, aby tej gwarancji nie utracić.
Konserwacja napędu do bramy garażowej – podsumowanie
Jak dbasz, tak masz. To stara zasada, która zastosowanie ma chyba wszędzie. Oczywiście sprawdza się niezawodnie także w kontekście dbałości o napęd do garażówki :)
Nie warto odkładać na później czynności konserwacyjnych przy takim sprzęcie, bo to się zemści. I to raczej wcześniej niż później. Napęd, o który się nie dba po prostu ulegnie uszkodzeniu lub znacząco straci na kulturze pracy i innych właściwościach. Już nie mówiąc o tym, że źle działające układy zabezpieczeń mogą się przyczynić do bardzo kosztownej naprawy samochodu lub nawet uszczerbku na zdrowiu ludzkim!
Tak czy inaczej, dbaj o twój napęd, a on odwdzięczy się Tobie długą i bezawaryjną pracą ;)
A jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na temat zagadnień związanych z automatyką, zapraszam na nasz kanał YT.