- Wstęp
- Przygotowanie instalacji elektrycznej
- Przygotowanie fundamentu
- Listwy zębate
- Montaż napędu na fundamencie
- Regulacja wysokości napędu
- Podłączenie elektryczne
- Uruchomienie i regulacja
- Podsumowanie
Wstęp
Zautomatyzowane bramy na posesjach są już standardem. Budując nowy dom czy inny obiekt, raczej od razu przewiduje się także montaż automatyki bramowej.
Jeśli zamierzamy zlecić to wyspecjalizowanej firmie, to możemy mieć głowę spokojną :) Ale jeśli chcemy samemu przeprowadzić taki montaż napędu, to może to trochę przerażać. Zupełnie jednak niepotrzebnie!
W tym artykule przedstawię krótko czynności i zasady rządzące montażem automatu do bramy przesuwnej, bez skupiania się na konkretnym modelu napędu. Będzie to uniwersalny opis, który sprawdzi się w każdym przypadku.
Przygotowanie instalacji elektrycznej
Nie bez powodu wymieniam to w pierwszej kolejności. Wszystkie kable najlepiej jest rozłożyć jeszcze przed wylewaniem fundamentu pod bramę. Kiedy wiemy z góry, gdzie będzie stał napęd, to możemy od razu wyprowadzić w tym miejscu wiązkę przewodów. Dzięki temu oszczędzimy sobie niepotrzebnych kombinacji oraz rozkuwania betonu w przyszłości.
Jeśli fundament już istnieje, to nie mamy wyboru, ale kable i tak trzeba doprowadzić w ten czy inny sposób do miejsca montażu napędu. Zawsze należy przewody wyprowadzić z pewnym nadmiarem długości. Łatwiej kabel przyciąć, jeśli będzie za długi, niż go przedłużyć, gdy okaże się za krótki. Kable prowadź w odpowiednio grubych peszlach lub innych rurach ułożonych przy bramie. Dzięki temu, jeśli w przyszłości zajdzie taka potrzeba, łatwo będziesz mógł dołożyć dodatkowe przewody, przeciągając je przez rury.
Rozkład okablowania, minimalne ilości żył oraz ich przekroje zawsze będą wyszczególnione w dokumentacji napędu, zatem w pierwszej kolejności należy zajrzeć właśnie tam. Jeśli brakuje czegoś dla ciebie istotnego, to nie kombinuj na własną rękę – zwróć się do producenta z prośbą o dodatkowe informacje.
Przygotowanie fundamentu
Jeśli fundament dopiero będzie wylewany, to można odpowiednio dobrać jego wymiary tak, aby automat mógł się na nim zmieścić. Jeśli zaś montujemy napęd przy istniejącej już bramie, to czasami trzeba odpowiednio powiększyć fundament, robiąc „dolewkę”. Nie można montować napędu na zbyt świeżym betonie, dlatego należy po wylaniu go odczekać odpowiednią ilość czasu.
Zmierz na jakiej wysokości będą musiały być instalowane listwy zębate na bramie. Uwzględnij to przy wylewaniu fundamentu, jeśli masz taką możliwość, podnosząc odpowiednio podstawę pod napęd. Jeśli fundament już istnieje, to najprawdopodobniej będzie potrzebna dodatkowa metalowa podstawa pod automat, aby był zainstalowany na odpowiedniej wysokości.
Z reguły razem z napędem otrzymuje się metalową płytę montażową, w której fabrycznie wykonane są otwory na śruby. Rozstaw tych otworów jest taki sam, jak w łapach mocujących napęd. Warto taką płytę wykorzystać przy wylewaniu fundamentu. Wkręć gwintowane szpilki w otwory w płycie i zatop ją w fundamencie. Dzięki temu nie będziesz musiał wiercić otworów w betonie na kotwy mocujące napęd, tylko przykręcisz go do wystających szpilek.
Listwy zębate
Na rynku dostępne są listwy metalowe oraz z tworzywa. W każdym przypadku należy zadbać o to, aby były one zainstalowane na odpowiednim profilu konstrukcyjnym bramy. Najczęściej w dolnym jej profilu poruszają się wózki jezdne, dlatego jeśli listwy chcesz mocować na tym profilu, to pamiętaj, aby nic nie uniemożliwiało ruchu wózków.
Listwy metalowe mają na ogół wybite otwory pod mocowania, a w komplecie dostarczane są tuleje dystansowe i śruby mocujące do bramy. W listwach wykonanych z tworzywa na ogół są przygotowane odpowiednie łapy, które tworzą jednocześnie dystans od profilu bramy.
Tak w wypadku listew metalowych, jak i z tworzywa musisz zadbać o to, aby sposób ich mocowania nie uniemożliwiał ruchu bramy. Z tego powodu najczęściej nie będzie można ich zamontować na najniższym profilu bramy, w którym są wózki jezdne. Będzie to możliwe tylko w przypadku listew metalowych, kiedy tuleje dystansowe będą do bramy spawane. Ale kiedy nie chcesz spawać, to najpewniej użyjesz nitonakrętek albo będziesz gwintować otwory w profilu bramy. Tak czy inaczej śruby mogą wejść we wnętrze profilu i zablokować ruch wózków. Dlatego w tym przypadku montuj listwy na wyższym profilu i odpowiednio podnieś napęd (podwyższenie fundamentu lub dodatkowa podstawa metalowa).
Po zamontowaniu listew nie zapomnij o antykorozyjnym zabezpieczeniu bramy. W przypadku montażu listew z metalu za pomocą spawanych tulejek można po ich przyspawaniu oddać bramę do cynkowania. Ale jeśli nie ma takiej możliwości, to absolutne minimum stanowi powłoka lakiernicza.
Montaż napędu na fundamencie
Przymocowanie napędu do fundamentu musi być zrobione solidnie. Jeśli w fundamencie zalałeś dostarczoną z napędem płytę montażową z wkręconymi szpilkami, to wystarczy tylko przykręcić do nich napęd.
Ale jeśli nie użyłeś takiej płyty, to bardzo dobrze sprawdzają się gwintowane szpilki osadzane w betonie za pomocą kotwy chemicznej. Równie dobrze można też użyć metalowych kotew lub kołków rozporowych z tworzywa.
Tak czy inaczej, najpierw trzeba wyznaczyć miejsca wiercenia otworów w betonie. Należy więc ustawić napęd w docelowym dla niego miejscu i odrysować otwory montażowe. Jeśli napęd musi być uniesiony wyżej, to najczęściej będziemy używać dodatkowej metalowej podstawy. W takim przypadku najpierw przykręcamy napęd do podstawy, a następnie całość umieszczamy na betonie i odrysowujemy miejsca wierceń.
Następnie wiercimy otwory przy użyciu młotowiertarki i wiertła o średnicy odpowiedniej do używanych kotew lub szpilek gwintowanych. Czyścimy otwory z pyłu po wierceniu. Potem można osadzić szpilki w kotwie chemicznej albo przykręcić wstępnie napęd innym wybranym sposobem. Jeśli działamy na chemii, to oczywiście trzeba dać czas na związanie kotwy – informację na ten temat zawsze znajdziesz w instrukcji do produktu.
Regulacja wysokości napędu
Napęd musi być tak zamontowany, aby pomiędzy listwami zębatymi a kołem zębatym automatu pozostał luz około 2 mm. Otwory montażowe listew dają pewien niewielki zakres regulacji, ale nie zawsze będzie on wystarczający.
Czasami zajdzie potrzeba doregulowania w pewnym zakresie wysokości napędu. Może być taka sytuacja, że trzeba go nieco podnieść, ale nie na tyle, żeby dało się zastosować regulowaną metalową podstawę.
W takim przypadku należy sprawdzić w instrukcji napędu, na jaką maksymalnie wysokość można go podnieść na samych szpilkach zamocowanych w betonie. Jeśli to, o ile musimy go unieść nie przekracza dopuszczalnego zakresu, to śmiało możemy to wykonać na samych szpilkach. Wystarczy wtedy zastosować dodatkowe nakrętki, którymi ten napęd będzie można unieść. W innym przypadku dla zachowania odpowiedniej sztywności mocowania, będzie potrzebne „dolanie” betonu na odpowiednią wysokość, lub stworzenie odpowiedniego dystansu w inny sposób. Z całą pewnością podnoszenie automatu o kilkanaście centymetrów na szpilkach jest złą praktyką! Wtedy napęd przy każdym ruszeniu i zatrzymaniu będzie się „bujał”, co doprowadzi do wyłamania szpilek mocujących.
Podłączenie elektryczne
Kiedy napęd już jest ustawiony na swoim miejscu i jest wyregulowany względem bramy i listew zębatych, można już podłączyć układ elektryczny. Cały schemat podłączenia zawsze znajduje się w instrukcji.
Podczas podłączania przewodów zachowaj szczególną ostrożność, aby uniknąć zwarć i uszkodzeń sprzętu. Wszystko zawsze sprawdź 2x! I nigdy nie rób tego na włączonym napięciu – zwłaszcza na przewodzie zasilającym 230V!
Pamiętaj koniecznie o zabezpieczeniu przepustu kablowego w obudowie napędu. Chodzi o to, żeby uniemożliwić owadom i gryzoniom wchodzenie do napędu – zwłaszcza w zimie. Często jest to przyczyną uszkodzeń elektroniki, a tego przecież chcesz uniknąć.
Uruchomienie i regulacja
Przed włączeniem napięcia zasilającego, jeszcze raz sprawdź wszystkie połączenia. Gdy masz pewność, że nie ma nigdzie zwarć, wtedy można włączyć napięcie.
Regulacja parametrów pracy napędu najczęściej będzie wymagać regulacji czułości przeciążeniówki, ustawienia położeń krańcowych oraz sprawdzenia poprawności działania fotokomórek. Jeśli będą wymagane jakieś dodatkowe czynności, to na pewno stosowna informacja znajdzie się w instrukcji.
Nie bagatelizuj kwestii bezpieczeństwa i poświęć regulacji tyle czasu, ile jest konieczne. Sprawdź dokładnie działanie fotokomórek i układu przeciążeniowego. To naprawdę bywają kwestie życia i śmierci!
Jak zamontować napęd do bramy przesuwnej – podsumowanie
Montaż napędu do bramy przesuwnej nie jest skomplikowany i bez problemu można sobie poradzić z nim samodzielnie. Cała operacja zakończy się sukcesem o ile tylko będziesz pamiętać o tych prostych regułach, które wyszczególniłem. I zawsze czytaj instrukcję dołączoną przez producenta! Unikniesz w ten sposób niepotrzebnych problemów, a sprzęt będzie służył Ci przez długie lata.
A gdybyś chciał zobaczyć, jak wygląda montaż naszych napędów do bram przesuwnych, to zapraszam do odwiedzenia naszego kanału na YouTube.
Zostań autoryzowanym instalatorem napędów Elektrobim
Trafiłeś na ten artykuł bo jesteś „złotą rączką” i zainspirowaliśmy Cię do rozszerzenia Twojej działalności o montaż napędów do bram? A może wykonałeś już kilka takich zleceń i tylko upewniłeś się, że wszystko robisz jak należy? Nie czekaj. Podejmij współpracę jako autoryzowany instalator napędów do bram marki Elektrobim.